Dieta a trądzik – prawda i mity

Dieta a trądzik – prawda i mity

Dieta w leczeniu i zapobieganiu trądziku odgrywa bardzo ważną rolę. Wygląd i kondycja skóry w dużym stopniu zależy od tego, co jemy oraz jakich witamin i pierwiastków dostarczamy organizmowi. Z drugiej strony błędy dietetyczne mogą powodować powstanie i zaostrzenie trądziku.

 

W 2010 roku w amerykańskim czasopiśmie medycznym Skin Therapy Letter została opublikowana metaanaliza 27 badań klinicznych. W pracy tej udowodniono, że dieta może powodować powstawanie trądziku.

Naukowcy odkryli, że spożycie mleka krowiego zwiększa częstość występowania i nasilenie trądziku, a także stwierdzono związek między spożyciem produktów o wysokim indeksie glikemicznym, a częstością występowania i ciężkością trądziku.

Inna praca opublikowana w 2007 roku w Journal of the American Academy of Dermatology wykazała jak dobre efekty daje zmiana zachowań żywnościowych.

Australijscy naukowcy odkryli, że młodzi ludzie w wieku od 15 do 25 lat, u których stwierdzono łagodny lub umiarkowany trądzik, stosują typową amerykańską dietę charakteryzującą się dużą zawartością białego chleba i wysoko przetworzonych produktów zbożowych.

Zmiana diety na produkty pełnoziarniste, chude mięso, owoce i warzywa dała zaskakująco wysoką poprawę stanu zdrowia.

To przełomowe odkrycie wyjaśniło, dlaczego trądzik, plaga młodzieży w krajach uprzemysłowionych, jest rzadkością w krajach rozwijających się, gdzie dieta jest pozbawiona wysoko przetworzonych produktów.

 

Czego nie jeść?

Dotychczasowe badania kliniczne koncentrowały się głównie na żywności, które prowadziła do powstawania pryszczy. Celem tych prac naukowych było określenie pokarmów, które należy ograniczać lub wyeliminować całkowicie z diety.

Poniżej znajdziesz 5 pokarmów, które najczęściej powodują powstawanie lub zaostrzenie trądziku. Już po tygodniu od wyeliminowania poniższych pokarmów, u wielu osób zaobserwowano poprawę wyglądu skóry.

  1. Krowie mleko

Badanie opublikowane w Skin Therapy Letter w 2010 roku niezbicie dowiodło istnienia związku między spożyciem krowiego mleka, a częstszym występowaniem trądziku.

Istnieje kilka hipotez na temat wpływu mleka na powstawanie pryszczy:

  • Skoki poziomu cukru we krwi po spożyciu mleka krowiego, które mogą zwiększyć stan zapalny mieszka włosowego.
  • Wzrost poziomu cukru automatycznie zwiększa poziom insuliny, która stymuluje aktywność gruczołów łojowych.
  • Mleko kupowane w sklepie często pochodzi od ciężarnych krów, a więc zawiera inne hormony, które mogą wywołać wzrost produkcji sebum.
  • Mleko zawiera również hormony wzrostu, które stymulują przerost komórek skóry, co potencjalnie blokuje pory.

W 2005 roku naukowcy przeanalizowali dane z pochodzące z amerykańskiego badania Nurses Health Study II i okazało się, że uczestnicy badania, którzy pili więcej mleka, mieli znacznie częściej trądzik niż ich rówieśnicy, którzy go nie spożywali.

  1. Cukier

Wpływ cukru na powstawanie trądziku związany jest z nadmiarem spożywania słodkich produktów w krótkim odstępie czasu. Spożycie batonika i słodzonego napoju gwałtownie podnosi poziom cukru i wyrzuca insulinę do krwi.

Pierwszym krokiem do zmniejszenia negatywnego wpływu cukru na cerę jest rozłożenie spożywanych słodyczy w czasie. Batonik zamiast na raz można zjeść na dwa razy. Niekoniecznie należy całkowicie wyeliminować cukier z diety aby mieć zdrową cerę.

  1. Produkty z wysokim indeksem glikemicznym

Są to wszystkie produkty, które szybko są metabolizowane w organizmie, powodując wysokie wzrosty poziomu cukru i insuliny we krwi.

Cukier i insulina prowadzą do zwiększonej produkcji serum, a w dalszej kolejności do zmian zapalnych w obrębie mieszka włosowego.

Produkty z wysokim indeksem glikemicznym to:

  • białe pieczywo,
  • przetworzone płatki śniadaniowe,
  • biały ryż,
  • chipsy ziemniaczane,
  • słodycze

Zmniejszenie objawów trądziku osiągniesz eliminując z diety produkty o wysokim indeksie glikemicznym i wprowadzając na ich miejsce produkty o niskim indeksie glikemicznym.

Produkty o niskim indeksie glikemicznym to produkty nieprzetwarzane.

Do produktów o niskim indeksie glikemicznym należą:

  • świeże warzywa,
  • produkty pełnoziarniste,
  • owoce
  • kuskus
  • gorzka czekolada
  1. Jedzenie śmieciowe

Należy bezwzględnie unikać tzw. „fast foodów”. Serwowane tam posiłki mają na ogół bardzo wysoki indeks glikemiczny, co prowadzi do skoków poziomu cukru i insuliny we krwi powodując zaostrzenie trądziku.

 

Mity dotyczące diety

Wiele osób uważa, że czekolada może powodować trądzik. Czekolada nie ma wpływu na powstawanie trądziku. Natomiast oczywiście wpływa na trądzik cukier zawarty w produktach zawierających czekoladę.

Kolejny mit dotyczy spożywania ostrych przypraw. Przyprawy bez względu na swoją ostrość mają niski indeks glikemicznym i co za tym idzie nie powodują, ani nie zaostrzają trądziku.

Oczywiście, istnieje wiele czynników, które przyczyniają się do powstawania trądziku a dieta jest tylko jednym z nich. Natomiast bezsporne jest, że prawidłowa dieta przyśpiesza leczenie trądziku i zmniejsza ryzyko nawrotów.

Facebook